Kosten som ger dig styrka

Motion i all ära men kost är minst lika viktigt, om inte ännu viktigare, för att vi skall ha energi, vara friska och klara av livet i staden. Det finns alltid mycket att göra, både i hemmet och på jobbet, och det är lätt att glömma bort att våra kroppar är våra fordon. Och utan rätt bensin kommer man ingenvart!

Diet och kostlära handlar inte bara om att gå ner i vikt och se bra ut, det handlar framförallt om att man med matens och dryckens hjälp skall må så bra och känna sig så kraftfull som möjligt. Det handlar om att stärka immunförsvaret och vara pigg och känna sig motiverad. Därför anordnas specialdagar och kvällar där man kan får lära sig ett och annat om hur man bäst håller bra matvanor. Några exempel:

  • Nötter håller oss i trim både fysiskt och mentalt. Genom att få i oss minst en näve nötter om dagen får hjärnan proteiner och kroppen energi. Särskilt mandlar och valnötter har en oerhört positiv inverkan på oss. Däremot inte jordnöten; den är inte ens en nöt utan räknas som en baljväxt.
  • Oliver är en annan källa till hälsa och styra. Medelhavsdieten anses vara bland de bästa i världen och oliver konsumeras i enorma lass; genomsnitts-greken får i sig 50 liter olivolja om året medan genomsnitts-svensken bara en halv. Olivolja gör sig bäst i kall form, på sallader och att doppa bröd i, men även oliver och olivpasta både smakar bra och får huden och håret att glänsa.
  • Örter är ett annat fantastiskt tillskott till vår kost och man kan idag till och med köpa färska örter i krukor i livsmedelsbutikerna. Basilikan smakar utmärkt i tomatbaserade rätter och är en bra antioxidant medan rosmarin sägs stimulera hjärnan och sinnena i sådan grad att den förhöjer vår uppfattningsförmåga och därmed rekommenderas till studenter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *