Kosten som ger dig styrka

Motion i all ära men kost är minst lika viktigt, om inte ännu viktigare, för att vi skall ha energi, vara friska och klara av livet i staden. Det finns alltid mycket att göra, både i hemmet och på jobbet, och det är lätt att glömma bort att våra kroppar är våra fordon. Och utan rätt bensin kommer man ingenvart!

Diet och kostlära handlar inte bara om att gå ner i vikt och se bra ut, det handlar framförallt om att man med matens och dryckens hjälp skall må så bra och känna sig så kraftfull som möjligt. Det handlar om att stärka immunförsvaret och vara pigg och känna sig motiverad. Därför anordnas specialdagar och kvällar där man kan får lära sig ett och annat om hur man bäst håller bra matvanor. Några exempel:

  • Nötter håller oss i trim både fysiskt och mentalt. Genom att få i oss minst en näve nötter om dagen får hjärnan proteiner och kroppen energi. Särskilt mandlar och valnötter har en oerhört positiv inverkan på oss. Däremot inte jordnöten; den är inte ens en nöt utan räknas som en baljväxt.
  • Oliver är en annan källa till hälsa och styra. Medelhavsdieten anses vara bland de bästa i världen och oliver konsumeras i enorma lass; genomsnitts-greken får i sig 50 liter olivolja om året medan genomsnitts-svensken bara en halv. Olivolja gör sig bäst i kall form, på sallader och att doppa bröd i, men även oliver och olivpasta både smakar bra och får huden och håret att glänsa.
  • Örter är ett annat fantastiskt tillskott till vår kost och man kan idag till och med köpa färska örter i krukor i livsmedelsbutikerna. Basilikan smakar utmärkt i tomatbaserade rätter och är en bra antioxidant medan rosmarin sägs stimulera hjärnan och sinnena i sådan grad att den förhöjer vår uppfattningsförmåga och därmed rekommenderas till studenter!
  • Drick mycket vatten varje dag. Varje dag bör du få i dig minst 2 liter vatten. Försök att göra ditt vattendrickande till en daglig rutin och inte endast dricka vatten när du känner dig törstig. När kroppen signalerar törst så har du redan gått på sparlåga under en stund. Det är därför viktigt att regelbundet fylla på med vätska för att din kropp ska må bra och fungera optimalt.
  • Ät mycket fisk och skaldjur. I dessa livsmedel hittar du ett flertal näringsämnen som det ibland kan vara svårt att få i sig tillräckligt av. Fisk och skaldjur innehåller mängder av nyttiga fettsyror, jod, selen, protein och D-vitamin som alla är viktiga ämnen för att vi och våra kroppar ska må bra. Vill du dessutom vara extra nyttig så kan du se till att endast inhandla fisk och skaldjur som är vildfångat och inte uppvuxet i fiskodlingar.
  • Rödbetor. Rödbetan är ett riktigt superlivsmedel som innehåller massvis av nyttigheter som bland annat nitrat som hjälper till att öka nivåerna av kväveoxid i kroppen. Detta resulterar i förbättrad blodcirkulation, sänkt blodtryck och vidgade blodkärl. Detta tillsammans med andra viktiga vitaminer som rödbetan innehåller kommer dessutom att bidra till en ordentlig boost för din kondition och uthållighet.
  • Chili är så mycket mer än bara ett tillbehör för att ge din mat lite (eller mycket) styrka. Chilifrukter är väldigt rika på c-vitaminer och är dessutom inflammationsdämpande. Dessa hjälper till att lindra vid förkylning och motverka infektioner i kroppen. Chili innehåller dessutom massor av stärkande antioxidanter.
  • Blåbär har länge varit känt som ”superbäret”. Inte konstigt med tanke på alla de nyttigheter du får i dig genom att äta blåbär. Bären är fullproppade med viktiga antioxidanter som bekämpar skadliga fria radikaler. Detta i sin tur bidrar till ett längre och mer hälsosamt liv. Blåbär innehåller även en stor mängd nyttiga mineraler och kostfibrer.

Att äta en varierad och hälsosam kost är A och O för att ge din kropp styrka. En regel som är bra att följa är att försöka äta så mycket naturlig mat som möjligt. Med naturlig mat menas att den är så lite behandlad som möjligt. Exempel på detta är att frukt, bär och nötter som är osaltade och obehandlade tillhör den naturliga maten, medans färdiga såser och dressingar innehållandes bär, frukt och nötter tillhör gruppen processerad och behandlad mat. Du kommer dessutom att må psykiskt bättre av en bra kost och känna dig med balanserad. Testa att äta rent samtidigt som du kommer igång med yoga, det kan vara det absolut bästa sättet att få det där inre lugnet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *